Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri

IMG-20230419-WA0044
Getting your Trinity Audio player ready...

Tiyatro Eleştirmeni – Gazeteci – Yazar Üstün Akmen adına başlatılan, 2016 – 2017 tiyatro sezonundan bu yana gerçekleştirilen, ‘Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri’ töreninde; prodüksiyon, oyuncu, tasarımcı ve özel ödüller sahiplerini bulmaktadır.

Ancak gelenekselleşmiş törenimiz, pandemi nedeniyle 2019’dan beri yapılamamıştır.

Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri Başkanı Şaylan Akmen, Seçici Kurul Üyeleri ile 2019 – 2023 sezonlarında izlediği oyunları değerlendirdi. Elde ettiği sonuçları Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri Konsey Üyeleri; Ataol Behramoğlu, Tamer Levent ve Cengiz Özek’e iletti.

Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri Seçici Kurul Üyeleri:

Anta Toros,
Ayşen İnci,
Gülçin Üstüntaş,
İsak Behar,
Neriman Uysal,
Pınar Çekirge,
Suna Keskin,
Şenay Tanrıvermiş,
Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri Genel Koordinatörü Melike Birgölge

3 Mayıs 2023 tarihinde, Fulya, Süleyman Seba Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilecek olan, Ayşe Lebriz Berkem ve Onur Duru’nun sunacağı Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri töreninde, sizleri de aramızda görmekten büyük mutluluk duyacağız.

Saygılarımla…

Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri Başkanı
Şaylan Akmen

Tarih: 03 Mayıs 2023
Yer: Süleyman Seba Kültür ve Sanat Merkezi
Tören Başlama Saati: 19.00

2019 – 2022 Sezonu Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri Kazanan Listesi (Pandemi döneminde değerlendirilen oyunlar, aday sistemi yapılmaksızın belirlenmiştir.)

Kategoriler Aday Oyun Tiyatro
1 Yılın Prodüksiyonu
İO İO Studio Oyuncuları

2 Yılın Oyunu
Bernarda Bernarda Proje No2
Gomidas Gomidas Yolcu Tiyatro

3 Yılın Yönetmeni
İlknur Güneş Personas Kuartet Uyumsuz Tiyatro
Serdar Saatman Ölü Kadınlar Diyarı Tiyatro Oyun Kutusu

4 Yılın Yerli Oyun Yazarı Tuncer Cücenoğlu Özel Ödülü
Erdi Işık Hipokrat TOY İstanbul
Murat Karahüseyinoğlu Godot Bize Gelmez Öteki Tiyatro & Karagöz Sanat Atölyesi

5 Yılın Dramaturgu
Gökhan Aktemur Yaftalı Tabut İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir
Tiyatroları

6 Yılın Kadın Oyuncusu
Özge Arslan Bernarda Proje No2
Rüçhan Çalışkur Ölü Kadınlar Diyarı Tiyatro Oyun Kutusu

7 Yılın Erkek Oyuncusu
Cem Yiğit Üzümoğlu Evlat Nisa Ceren Göçen
Onur Ünsal Babamı Kim Öldürdü Moda Sahnesi

8 Yılın Kadın Komedi Oyuncusu
Serpil Göral Ödenmeyecek Ödemiyoruz Cihangir Atölye Sahnesi

9 Yılın Erkek Komedi Oyuncusu
Kemal Uçar Dublörün Hikayesi Tiyatro Mitos

10 Yılın Yardımcı Rolde Kadın Oyuncusu
Ebru Saçar Aktaç Memleketimden İnsan Manzaraları Aysa Prodüksiyon Tiyatrosu
Doğa Başak İki Efendinin Uşağı İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları

10 Yılın Yardımcı Rolde Erkek Oyuncusu
İsmet Üstekin Bulaşıkçılar Tiyatro 89

9 Yılın Umut Veren Kadın Oyuncusu
Naz Çağla Irmak Westend – Batının Sonu DasDas
Selena Demirli Doğan Ağladım Oda Tiyatrosu
Cansu Tekoluk Tut Elimden Rovni Tiyatro Keyfi

10 Yılın Umut Veren Erkek Oyuncusu
Toprak Can Adıgüzel Yak Bunu B Planı & TOY İstanbul
Savaş Alp Başar Tut Elimden Rovni Tiyatro Keyfi

11 Yılın Sahne Tasarımı
Başak Özdoğan En Güzel Parçam Tiyatro Martı

12 Yılın Giysi Tasarımı
Eylül Gürcan İki Efendinin Uşağı İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları
Gaye Kızılışık Madam Giyotin Kültüral Performing Arts

13 Yılın Işık Tasarımı
Önder Arık Lal Hayal Med Yapım
Malcolm Keith Kay Unutmak Uygur Sanat Tiyatrosu

14 Yılın Sahne Müziği
Erdem Altınses – Özge Arslan Bernarda Proje No2
Cengiz Orhonlu Sana Bir Sır Vereceğim KATS Sahne

15 Yılın Koreografisi
Fırat Akarcalı Uçmak İstanbul Devlet Tiyatrosu
Evrim Akyay Yol İstanbul Devlet Tiyatrosu

16 Ekip Oyunu
Personas Kuartet Personas Kuartet Uyumsuz Tiyatro
Yaftalı Tabut Yaftalı Tabut İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları

17 Tiyatroya Katkı
Tiyatro BeReZe
Cihangir Atölye Sahnesi

18 Seçici Kurul Özel Ödülü
Yiğit Özşener Aşınma Studio Oyuncuları
Melek Ceylan On İkinci Ev Melek Ceylan ve Ekibi
Tamer Levent Uyandığımda Sesim Yoktu Bu Yapım
19 Üstün Akmen Teşvik Ödülü
Tiyatro Mitos

20 Üstün Akmen Tiyatro Kurum Ödülü
Tiyatro Pera

2022-2023 Sezonu Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri Aday Listesi

Kategoriler Aday Oyun Tiyatro
1 Yılın Prodüksiyonu
Richard Richard Kabare Dada

2 Yılın Oyunu
Cadı Kazanı Cadı Kazanı İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları

3 Yılın Müzikali
Jekyll & Hyde Jekyll & Hyde Antre Production

4 Yılın Yönetmeni
Nurullah Tuncer Don Kişot’un Yeni Maceraları İstanbul Devlet Tiyatrosu
Kubilay Karslıoğlu Kafkas Tebeşir Dairesi İstanbul Devlet Tiyatrosu
Özge Öztürk Adela Ölmesin Öteki Tiyatro

5 Yılın Yerli Oyun Yazarı
Zeynep Kaçar İzlanda’nın Başkenti Asmalı Sahne
İlhan Sami Çomak Hayat Seni Çok Seviyorum Moda Sahnesi
Nesrin Kazankaya Barda Son Gece Tiyatro Pera

6 Yılın Dramaturgu
Gökhan Aktemur Fosforlu Cevriye İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları
Dilek Tekintaş Richard Kabare Dada
Günay Ertekin Don Kişot’un Yeni Maceraları İstanbul Devlet Tiyatrosu

7 Yılın Kadın Oyuncusu
Sevcan Yaman Lav Tiyatro Oyun Kutusu
Jülide Kural Rosa Lüxemburg Ateş Tiyatrosu
Şenay Gürler Medea’ya Göre Ahlak Galata Perform

8 Yılın Erkek Oyuncusu
Caner Cindoruk Eve Dönüşler Moda Sahnesi
Burak Demir Ermişler ya da Günahkarlar Tiyatro Baht
Murat Garipağaoğlu Tartuffe İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları

9 Yılın Kadın Komedi Oyuncusu
Merve Polat Yan Rol Tiyatro Mitos
Deniz Işın Bütün Kadınların Kafası Karışıktır Aysa Prodüksiyon Tiyatrosu
Yeşim Koçak Tartuffe İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları

10 Yılın Erkek Komedi Oyuncusu
Erkan Uyanıksoy Cimri Tiyatro BeReZe
Timur Acar Şirreti Evcilleştirmek Moda Sahnesi
Süleyman Atanısev Bence Katil Öldürdü İstanbul Devlet Tiyatrosu

11 Yılın Umut Veren Kadın Oyuncusu
Ezgi Eneç Medea’nın Parmak İzleri Dank Laboratuvar Tiyatrosu

12 Yılın Umut Veren Erkek Oyuncusu (Yılın Umut Veren Erkek Oyuncusu Kategorisinde iki aday da ödüle değer görülmüştür)
Alper Şimşek Eve Dönüşler Moda Sahnesi
Nejat Uygur Paraya Hayır Uygur Sanat Tiyatrosu

13 Yılın Sahne Tasarımı
Aytuğ Dereli Kafkas Tebeşir Dairesi İstanbul Devlet Tiyatrosu
Oğuz Şahin Lâv Tiyatro Oyun Kutusu
Behlüldane Tor Don Kişot’un Yeni Maceraları İstanbul Devlet Tiyatrosu

14 Yılın Giysi Tasarımı
Şirin Dağtekin Yenen Don Kişot’un Yeni Maceraları İstanbul Devlet Tiyatrosu
Eylül Gürcan Tartuffe İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları
Cemre Bulak Babalar ve Oğullar Tiyatro Pera

15 Yılın Işık Tasarımı
Akın Yılmaz Don Kişot’un Yeni Maceraları İstanbul Devlet Tiyatrosu
Kemal Yiğitcan Fosforlu Cevriye İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları
Ayşe Sedef Ayter Kelepçe Kullanma Kılavuzu Nova Oyun Yapım

16 Yılın Sahne Müziği
Oğuzhan Balcı Fosforlu Cevriye İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları
Batuhan Parlak ve Çiğdem Erken Tatavla’da Son Dans Sumru Yavrucuk
Emrah Can Yaylı Cadı Kazanı İstanbul Şehir Tiyatroları

17 Yılın Koreografisi
Meral Ceranoğlu Fosforlu Cevriye İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları
İzmir Tenim Sidikli Kasabası Müzikali Zorlu PSM
Özge Midilli Tartuffe İstanbul Şehir Belediyesi Şehir Tiyatroları

18 Ragıp Ertuğrul Özel Ödülü
Zeynep Erkekli Bir Ruhun Hikâyesi İstanbul Devlet Tiyatrosu

19 Kültür – Sanata Katkı
Nedret Avşar

20 Üstün Akmen Vefa Ödülü Ortaoyuncular Şahları da Vururlar Ortaoyuncular

21 Tiyatro Oyun Yazarı Emek Ödülü
Kaan Erkam
22 Yılın Ekip Oyunu
Cimri Cimri Tiyatro BeReZe

23 Seçici Kurul Özel Ödülü (Seçici Kurul Özel Ödülü kategorisinde yedi aday da ödüle değer görülmüştür)
Kadınlar Bölümü.IR Kadınlar Bölümü.IR Xarovan Eskandari
Silüet Silüet PAT Atölye
Olcay Tanberken İzlanda’nın Başkenti Asmalı Sahne

TİYATRO P.A.S. ”Ben” Serisi

Gökhan Eraslan Çıkmaz Sokak Şişli Tiyatrosu

Aslı İktu / Mata Hari / Thinkhouse

Ebru Unurtan Urağ Camille “Düşünce” Tiyatro Pafta

24 Üstün Akmen Onur Ödülü
Hikmet Körmükçü, Naşit Özcan,
Suna Selen,
Zihni Göktay

 

 

SEVİLEN İSİMLERDEN ÜSTÜN AKMEN!

KEREM ALIŞIK

Üstüne titrenecek bir adamdı.
Üstüne titreyen bir kadını sevdi.
Bir gönlü memleket edindi.
Sevdikçe yenilendi sevdikçe yeşillendi.
Sevdiğinden öğrendi deniz yazmayı, elinden hiç düşürmedi mavi kalemi.
Meydanı kağıt, silahı kalemdi. Yol onun yazdığı kadar uzundu. Yol yanılmaz, yolcu yanılır diyerek yolunu hep değerli kıldı. Merhameti saf, terazisi hassas bir kalemle dünyayı yönetti.
Her yazdığı iz bıraktı.
Yağmurda ıslanan değil yağmuru hissedebilendi.
Eksik tam her çabası yağmuru yağdırmak içindi.
Yağmurlu bütün şiirlere şarkılara eşlik etti, hiç nerelisin diye sorduğu olmadı.
Yeri geldi kendi önüne geçti, yeri geldi kendi önünden çekildi.
Bir kum tanesiydi belki ama çölün derdini taşıdı.
Kanatları vardı yüreğinde, onlarla tuttu, hayatı hiç bırakmadı.
Belki de hayatı bu kadar kuvvetli tutuşu ölüm sayesindeydi.
Sonuçta ölmek de bir sanattı, her şey gibi.
Üstün bir ustalıkla yaptı bu işi.
Çok özlendi.
Çok sevildi.
Hani gökyüzü gibi sevilir, özlenir ya bazıları, hem insanın içinde hem de söyleyemeyecek kadar uzakta…
Şimdi öyle bi yerde işte.
Anısına derin sevgimle…

TAMER LEVENT

Üstün Akmen;
Türkiye’de tiyatro kültürünün, sanat kültürü ve işlevinin gelişmesine katkısı yönünde,
önemine dikkat çekmiş, eleştirmenler kuşağının son temsilcisidir.
Nurullah Ataç ile başlayan eleştirmenlik ve gelişim süreci, tiyatro eleştirmenliği ile de, tıpkı Bedrettin Cömert’in kitabında belirttiği gibi, yaşamın gelişmelerine yapıcı katkıda bulunmayı amaçlar.
Amacı yergi değil, farkındalık yaratmaktır.
Amacı, tiyatro oyunu aracılığı ile elde edilecek farkındalığın, nasıl daha özen ile işlenerek yaşam kültürüne artı değer kazandıracağına dikkat çekmektir.
Yani SANAT kültürünün ortak kültür olabilmesi için, tiyatro zanaatının nasıl daha özenle yapılacağına dikkat çekmektir.
Bu sadece yazı yazmak ile değil, yeni oluşumlar yaratmak, söyledikleri ile uyguladıkları arasında çelişkili olmamaktır.
Gönüllü örnek faaliyetlerde bulunmak ile de rol model olmayı gerektiren bir süreçtir.
Eleştirmenliği sanat olarak yapma sürecidir.
Sevgili Üstün Akmen, bu özelliklerin ve yüklediği sorumluluğun farkında idi.
Bu nedenle, hep eleştirmenlik alanını canlı tutmaya çalıştı.
Ne yapılması gerekiyorsa hepsini yaptı.
Bu gün ve gelecek kuşak eleştirmenlerinin, sorumluluklarına örnek oldu.
Sanat felsefesi ile eleştiri kültürü arasında bağlantı kurdu.
Sanat kültürünü, yaşam kültürü yapmak konusunda oluşturduğu süreç ile günmüz ve gelecek kuşak eleştirmenlerinin sorumluluklarında, örnek almaları gereken rol model oldu!

 

ALİ POYRAZOĞLU

Üstün Akmen, önemli bir düşünce adamı ve eleştirmendi.
Tiyatro yapanların da, seyircilerin de, yazılarındaki
bulmacayı çözmesini isterdi.
Oyunların üstüne şefkatli bir örtü serer, ucunu aralar, izlediklerini büyüsünü bozmadan, eleştirel bir bakışla anlatırdı.
İzleyicilerin, oyunun bilinçaltına öyküsünün ve karakterlerinin derinliklerine yolculuk yapabilmeleri için ipuçları önerirdi.
Derdi kültür sanat işlerinde bir süreklilik kazandırmaktı.
Seyircinin iyi tiyatro izleme hakkına sahip çıkardı.
Göçtü gitti.
Onun süreklilik ve derinlik kazandırma tutkusunu
‘Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri’ koruyor şimdi.
Tiyatro sanatında fark yaratanların emeklerine, bir saygı duruşudur ödüller.
‘Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri’nin sürekliliğini sağlamak için her türlü desteği vermeliyiz.
O, kendi desteğini hiç esirgemedi.

ATAOL BEHRAMOĞLU

Üstün Akmen’le 60’lı yıllarda tanıştığımızda, öyküler yazıyordu. Öykü yazmayı hep sürdürdü.
Ama aynı zamanda bir şiir tutkunuydu.
Yıllar sonra ben Cumhuriyet gazetesinde yazarlığa başladığımda, Üstün de Cumhuriyet Kitapları yöneticisi oldu.
Onun yönetiminde Cumhuriyetin kitap yayınları, diyebilirim ki şaha kalktı.
Aynı zamanda tiyatro alanında eleştiri yazılarıyla, bu alanın giderek neredeyse tek ve rakipsiz yazarı oldu.
Adına yaraşan insanlardandı. Nereye, hangi alana yöneldiyse üstündü. Ama kendisine buna yakın bir şey söylenecek olsa, utangaç, alçakgönüllü gülümseyişiyle karşılık verirdi.
Kendi adıma benim en yakın dostlarımdandı. Onun vakitsiz vedası, hem tiyatro alanının, hem biz dostlarının ve kuşkusuz başta sevgili Şaylan olmak üzere en yakınlarının büyük kaybı olmuştur.
Şaylan’dan söz etmişken… Üstün yaşarken, Şaylan müstesna güzelliği, zarafeti ve hanımefendiliği ile onun tamamlayıcısı, olmazsa olmazıydı.
Fakat Üstün’ün yokluğunda, bu kez ondan kalan boşluğu, çalışkanlığı yeteneği, tiyatro sevgisi ve bilinci ile dolduran bir Şaylan da tanıdık.
Üstün Akmen’i anarken onun anısını, kimliğini, kişiliğini, bilinçle, içten bağlılıkla sürdürmekte olan Sevgili Şaylan Akmen’i de sevgiyle, teşekkürle kucaklıyorum.

KEMAL BAŞAR

Biz Üstün Akmen ile yakın arkadaştık. Haksever, onuruna, kendi ve karşısındakinin saygınlığına çok önem veren bir insandı.
Şöyle bir örnek vereyim… Direklerarası Ödülleri halk ödülleridir.
Finale üç isim kalıyordu bildiğim kadarıyla. Yönettiğim ‘Hamlet’le, halk jürisi beni de en iyi yönetmenler arasında göstermişti.
O sene ‘Hamlet’ ile iki ‘En İyi Yönetmen’ ödülünü almıştım ama bu seferki halk jürisi olduğundan çok kıymet veriyordum. Son üçün arasından en iyiyi seçenlerin başkanı ise Üstün Akmen’di. Ödülü ben almadım.
Bir akşam Çeşme’de rakı içiyoruz, ‘Kemalcığım, biliyorsun biz arkadaşız, doğru olmazdı’ dedi. Sormamıştım ki ben, niye diye…
Ama arkadaşların birbirine hesap vermesi gerekirdi.
Böyle adil, böyle centilmen, böyle düşünceli insandı.
7 yıl bitmiş.
O çırpındığımız gece hâlâ taptaze…
Kaybı hâlâ taptaze.
Anısına saygıyla…

DİLEK TÜRKER

Sanatla olan ilişkisi,
Hayatı anlamlamak, güzellemek üzere bir gayretin sürekliliğiydi.
Yani hayatı boyunca, bu ilgi ve ilişkiyi, büyük bir emeğe, çalışmaya dönüştürdü.
İnsan olarak çok sevgi dolu, çok iyi yürekli bir kişiydi.
Ben Üstün Akmen’i; hem tiyatro sanatına yaptığı katkılar için hem emeğine hem de kendi özel dostluğumuzdaki sevgimiz için saygıdeğer bir kişilik olarak anımsıyorum ve anıyorum.

Exit mobile version